Tuesday 2 October 2012

DUNIA ITU INDAH

kadang-kadang kita tak sedar yang kita juga pernah lakukan satu kesilapan..tak kira lah kesilapan itu kesilapan yang kecil atau besar...kadang-kadang kita tak pernah fikir apa yang kita lakukan nie akan diterima oleh semua masyarakat..kita ingat apa yang kita buat selama nie orang akan suka...kita ingat kita dah cukup perfert dimata orang lain...tapi...kita tak pernah sedar sebenarnya di luar sana ramai yang tak suka dengan perbuatan kita...

kadang-kadang kita dekat atas..kadang-kadang kita dekat bawak...hidup kita nie seperti roda...berpusing ke mana sahaja...kadang-kadang kita ingat roda tu akan selama nya berpusing di atas...sebenarnya kita silap besar...cuba korang fikir apa yang akan terjadi pada roda itu kalo roda itu ada betul-betul di bawak... roda tu ada betul-betul di atas landasan kereta api...roda ituu rodak dan tak nak bergerak...keretapi tu dah betul-betul berhampiran dengan roda itu...sebab itu kita jangan hidup bongkak dan angkuh...semua makhluk di muka bumi ini akan mati...bersyukur lah apa yang ada...ibarat seperti roda tadi...keretapi sudah betul-betul hampir dengan roda tadi...hanya dalam 5saat macam tu keretapi tu akan melanggar roda tadi...adakah roda itu sempat untuk memintak ampun..??? adakah roda tadi insaf dengan segala perbuatan dia...??? fikirlah....tak semua perbuatan kita akan diterima oleh-Nya...adakah kita semua jadi seperti roda tadi...??? bila maut sudah hampir diri kita...baru kita nak sedar dan insaf...adakah bila kita nyawa2 ikan baru kita memintak ampun...?? dan ALLAH S.W.T akan terima taubat kita tu...???

selagi kita masih bernyawa dan berkemampuan untuk melakukan ibadah....janganlah kita lalai dengan tanggungjawab kita sebagai umat islam dan seorang manusia....kehidupan kita nie cuma sementara sahaja...dunia ini hanyalah pentas kita untuk berlakon...kita manusia cumalah pelakon...ALLAH S.W.T adalah penerbit/penulis skrip... Nabi Muhammad S.A.W pengarah kita..malaikat-malaikat pembantu takbir dan juri untuk memberi markah kepada kita...dan tugas kita pula hanyalah berlakon di atas pentas dunia ini.serta tumbuh-tumbuhan  yang ada di dunia ini hanyalah hiasan kita supaya lakonan kita itu menjadi sempurna...

Di Akhirat nanti segala lakonan kita akan dinilai...kita juga akan menerima anugerah seperti yang telah dijanjikan oleh-Nya...anugerah yang akan kita terima di akhirat nanti cukup sempurna dan berharga...tidak payah lah kita berebut untuk berlakon di mata orang lain dengan lakonan kita yang tak seberapa nak jadi...hakikatnya...memang tak jadi pun...hadiah pun tak tak dapat...tapi, yang pasti bila kita menjadi pelakon terbaik di bumi ini..kita akan terima hadiah yang cukup-cukup berharga...pelakon yang tak berjaya pun akan dapat hadiah juga..ALLAH S.W.T itu maha adil...DIA akan bagi kita semua hadiah...cuma yang membezakan hadiah kita itu mengikut amalan kita..lagi banyak amalan kita pada-Nya...Insya-Allah...Dia akan tambahkan lagi hadiah untuk kita...yang kurang berjaya atau kurang amalam pun akan dapat hadiah juga...tapi...hadiah itu hanyalah sedikit..

apa yang kita harus lakukan untuk memantapkan lagi lakonan kita itu agar dapat dinilai oleh Malaikat agar Malaikat dapat memberitahu pada ALLAH S.W.T bahawa kitalah pelakon terbaik itu...tugas kita senang je...kita hanya perlu bersujud pada-Nya sebanyak 5kali sehari... bibir kita tak putus-putus berzikir atau bersyukur pada-Nya...setiap pagi atau malam kita membaca novel yang terhebat di muka bumi ini..novel itu kita baca banyak kali pun...kita tak kan rasa jemu atau letih..kadang-kadang novel itu membawa kita sampai ke mimpi...novel yang selalu berada di hati manusia...iaitu AL-QURAN...AL-QURAN lah novel yang terhebat...kita cuma perlu lakukan itu semua untuk menjadi pelakon terbaik... kita bukan lakukan itu sahaja...kita juga perlu melakukan kebaikan kepada orang lain seperti memberi sedekah kepada anak-anak yatim dan kepada orang yang memerlukan pertolongan kita..jangan lah kita kedekut untuk memberi sumbangan kepada orang yang benar-benar memerlukan pertolongan kita...setiap kali kita lakukan saru perkara..malaikat akan mencatat segala kebaikan kita....!!!

No comments:

Post a Comment